FANDOM

Legenda idiańska

____________________________________________________________________________________

Szoszoni wyobrażali sobie Stworzyciela jako Wilka. Czuli do niego duży respekt.
Dawno temu Wilk i wiele innych zwierząt chodziły po Ziemi i rozmawiały jak ludzie.
Kojot także potrafił mówić, lecz Szoszoni trzymali się od niego z dala, ponieważ był oszustem. Kojot był przeciwny Wilkowi, ponieważ ten był poważany wśród Szoszonów. Kojot był przebiegły, postanowił zemścić się na Wilku. Chciał sprawić, aby Szoszoni stali się wrogami Wilka i miał doskonały ku temu plan.
Pewnego dnia Wilk i Kojot dyskutowali o ludziach. Wilk głosił, że jeśli człowiek umrze, on mógłby przywrócić go do życia przez wystrzelenie pod niego strzały. Kojot słyszał o tym wcześniej i postanowił wprowadzić swój plan w życie.
Uśmiechnął się niewinnie i powiedział Wilkowi, że jeśli przywróci każdego do życia to wkrótce nie będzie wolnej przestrzeni na Ziemi.
-Raz umarli - powiedział Kojot - powinni zostać martwi.
"Jeśli Wilk przyjmie moją propozycję" - pomyślał Kojot - "wtedy Szoszoni go znienawidzą raz na zawsze".
Wilk był zmęczony tym, że Kojot ciągle wystawia go na próbę i wiedział, że szykuje jakiś podstęp, ale nic nie mówił. Stwierdził, że czas dać Kojotowi nauczkę.
Kilka dni później Kojot przybiegł do Wilka. Jego sierść była nastroszona, a oczy pełne paniki. Wilk wiedział, co się stało: syn Kojota został ugryziony przez Grzechotnika i żadne zwierze nie było by w stanie tego przeżyć. Kojot błagał Wilka o przywrócenie jego syna do życia. Wilk przypomniał Kojotowi, że raz umarli powinni pozostać martwi. Przestał przywracać ludzi do życia, jak zasugerował Kojot.
Szoszoni mówią, że tamten dzień był pierwszym, w którym śmierć przyszła na Ziemię i że za złe Kojota postępowanie, jego syn umarł pierwszy.
Nikt nigdy już nie powrócił do życia, a ludzie zawsze smucili się, gdy umierał ktoś z ich braci.
Wbrew wysiłkom Kojota Szoszoni nigdy nie znienawidzili Wilka, ale podziwiają jego siłę, mądrość i moc aż do dziś.