FANDOM

Wataha- jest to grupa ( stado) wilków, liczy zazwyczaj około dwudziestu osobników.

OrganizacjaEdytuj

Wataha to najczęściej rodzina- a konkretniej para rodzicielska ( para alfa) oraz jej potomstwo. Nikt z wyjątkiem pary alfa nie ma prawa do posiadania potomstwa. Młode pary alfa czasem odłączają się od watahy rodziców, gdy osiągną odpowiedni wiek, i zakładają własną. Częściej jednak zdarza się, iż potomstwo pozostaje do końca życia w watasze, w której przyszło na świat.

Wilki stanowiące rodzinę są ze sobą połączone emocjonalnie- szczególnie matka z młodymi.

Czasem do watahy dołącza wilk nienależący do rodziny- samotnik, który zdecydował się egzystować w stadzie, ponieważ łatwiej mu w ten sposób zdobywać pokarm ( zwłaszcza w zimie, wtedy bowiem powstają watahy).

Często zdarza się, że na tym samym obszarze terenu działa kilka watah, które zwalczają się wzajemnie, chcąc mieć wyłączność na dany teren oraz zwierzynę. Nierzadko dochodzi między nimi do walk, próbują też ukazać swoją wyższość nad przeciwnikami, znakując drzewa.

HierarchiaEdytuj

  • Osobnik alfa- samiec lub samica alfa, to on dowodzi stadem.
  • Osobnik beta.
  • Młode ( szczenięta)- są wychowywane przez najczęściej samca alfa, para alfa szczególnie dba o młode       ( wiedząc, że potomstwo jest szansą na podtrzymanie gatunku), są często karmione pożywieniem zwymiotowanym przez rodziców, młode okazują uległość osobnikom dorosłym ( np. oblizują ich po pyskach).
  • Zwykłe wilki ( starsze mioty).
  • Osobnik omega.
    Wataha.jpg.svg
    Wataha w zimowej odsłonie.jpg.svg

    Wataha w zimowej odsłonie

    W.jpg.svg

Więcej z Fandomu

Losowa wiki